Besættelse, revolution, oprør! Da Danmark fik sin Grundlov – set fra Aarhus

I 1849 fik Danmark sin Grundlov. Men hvordan tog det hele sig ud i en lille provinsby fjernt fra hovedstaden?

1840’erne var dramatiske. Det endte godt, for Danmark fik en grundlov, men vejen dertil var alt andet end snorlige og forudsigelige.

På denne vandring skal vi på sporet af datidens knap 8.000 aarhusianere og høre mere om deres liv og hverdag. Og naturligvis om, hvordan stormagtspolitik, militære besættelser og en ophedet debat om demokratiet påvirkede dagligdagen.

Vi ser hvor datidens aviser blev skrevet, og hører om, hvordan censur og fængsling kunne ramme dem, der stod bag. Vi skal se, hvorfra i hundredvis af preussiske soldater kom, da de i 1849 besatte Aarhus. Vi skal se, hvor de danske konger indlogerede sig, når de besøgte byen. Vi hører om frygten for de flygtede fanger fra Rendsburg. Og havde 600 bøller brændt Vejle ned? Utrygheden tog til i Aarhus og folk gemte værdier af vejen. Familien Weis sendte deres yngste børn til Fyn i håbet om, at de ville klare den.

Vi hører om tobaksfabrikant Funder fra Vestergade og hans rolle i arbejdet med grundloven, om Frederik den 7., der underskrev grundloven den 5. juni 1849 – og om, hvordan Aarhus klarede sig i de selvsamme dage. Det gik hårdt for sig.

Det bliver en dramatisk tur i et stykke danmarkshistorie, som det udspillede sig i Aarhus, og vi skal opleve hvordan den store fortælling smelter sammen med den lille.

Det praktiske:

Byvandring: lørdag den 20. juni kl. 10.00 og kl. 12.00

Varighed: halvanden time

Mødested: Store Torv foran Domkirkens hovedindgang

Slutsted: Mølleparken

Pris: 135 kroner pr. person. Der betales kontant eller via mobilepay på dagen

Tilmelding: Nødvendig. Det sker ved at skrive en mail til doron@aarhushistorier.dk og angive det ønskede klokkeslæt (kl. 10.00 eller 12.00) samt antal deltagere.

Byvandring på det gamle kommunehospital. Hør historien og se forvandlingen!


Kommunehospitalet var i mere end 100 år en stor og vigtig institution i byen. Men i 2019 var det slut, og siden har en omfattende transformation fundet sted. Det gamle hospital er blevet til Universitetsbyen. På denne vandring skal vi i sporene på hospitalets historie, høre om dets udvikling, om medarbejderne, patienterne og bygningerne – og ikke mindst skal vi høre om baggrunden for og se nærmere på forandringen af det enorme hospitalskompleks.

Det bliver en spændende byvandring midt i historien og midt i forvandlingen!

De praktiske detaljer:

Hvornår: lørdag den 30. maj kl. 10.00 og kl. 12.00 og 14.00 (Alt udsolgt)

Varighed: ca. halvanden time

Mødested: på hjørnet af Nørre Boulevard og Nørrebrogade

Slutsted: på hjørnet af Trøjborgvej og Nørrebrogade

Pris: 135 kroner, der betales kontant eller via Mobilepay på dagenBemærk: betal venligst først på selve dagen

Hyggelig byvandring på Frederiksbjerg

Turen tager os tilbage til året 1926, hvor man efter næsten 15 års tilløb kunne indvie Skt. Lukas Kirke.

Undervejs på vandringen skal vi på sporet af Frederiksbjergs historie og udvikling, vi skal se nærmere på både store og små byggerier, vi skal tæt på nogle af de mennesker, der færdedes i kvarteret, vi skal høre om de store diskussioner, der fandt sted i forbindelse med kirkebyggeriet – og så skal vi ikke mindst følge de mange vildveje, som de ansvarlige var ude på, før de kunne indvie deres hårdt tiltrængte kirke i marts 1926.

Det bliver en både hyggelig og spændende tur rundt i en bydel, som den tog sig ud for 100 år siden.

De praktiske detaljer:

Hvornår: lørdag den 2. maj kl. 10.00 og kl. 12.00

Varighed: ca. halvanden time

Mødested: foran Skt. Lukas Kirkes trapper

Slutsted: tæt på mødestedet

Pris: 135 kroner, der betales kontant eller via Mobilepay på dagen

Tilmelding: Nødvendig. Skriv til doron@aarhushistorier.dk angiv det ønskede klokkeslæt (kl. 10.00 eller kl. 12.00) og antal deltagere

I fodsporene på sadelmageren fra Frederiksbjerg

Kom med på en eventyrlig vandring, når vi går i fodsporene på sadelmager Søren Nielsen, der i en menneskealder arbejdede med det i dag næsten glemte erhverv.

Vi følger Sørens historie fra fødslen i Solbjerg i 1870’erne, videre til da han som ung sidst i 1800-tallet tog på valsen i Europa. Han arbejdede også seks måneder på Verdensudstillingen i Paris i år 1900, inden han slog sig ned i Aarhus som sadelmager – i mange år med bolig og værksted på Frederiks Allé, hvor han boede med sin familie i et herskabeligt klunkehjem.

Undervejs på vandringen hører vi også om det gamle håndværk, om en verden i vild forandring samt en by og bydel – Aarhus og Frederiksbjerg – der for alvor blev moderne i årene omkring århundredeskiftet.

Det bliver en spændende rejse tilbage til en på én gang nær og fjern fortid.

Det praktiske:

Byvandring: lørdag den 7. marts kl. 10.00 og kl. 12.00

Varighed: halvanden time

Mødested: På hjørnet af Orla Lehmanns Allé og Banegårdsgade

Slutsted: Nær 7 Eleven på Frederiks Allé

Pris: 135 kroner pr. person. Der betales kontant eller via mobilepay på dagen

Tilmelding: Nødvendig. Send en mail til doron@aarhushistorier.dk og angiv det ønskede klokkeslæt (kl. 10.00 eller kl. 12.00) og antal deltagere

Julen 1945. En byvandring om den første jul efter Befrielsen

Den første freds-jul var imødeset med glæde, og mange ønskede sig, at det nu kunne være som det plejede.

Rundt om i byen sås dog fortsat krigens skader, og i mange familier savnede man naturligvis dem, der ikke havde overlevet de mørke år.
På denne vandring skal vi høre om julegaver og julemad, om savn og glæde, om juletræer og engelske soldater, og undervejs opklarer vi, om der var kanel og vanilje i byen – ligesom vi finder ud af, hvilke bøger, der særligt havde folks interesse.
Kom med på en vandring igennem det julepyntede Aarhus, når vi skal i sporene på julen, som den tog sig ud for præcis 80 år siden.
Detaljerne ser således ud:
Hvornår: lørdag den 13. december kl. 10.00 og kl. 15.00 (Bemærk tidspunkterne. Der udbydes ikke nogen tur kl. 12)
Varighed: ca. halvanden time
Mødested: Midt på Store Torv ud for boghandlen Kristian F. Møller
Slutsted: Banegårdspladsen
Pris: 135 kroner, der betales kontant eller via Mobilepay på dagen
Tilmelding: Nødvendig. Send en mail til doron@aarhushistorier.dk og angiv det ønskede klokkeslæt (kl. 10 eller kl. 15) og antal deltagere

Mordet foran Hotel Ritz! Byvandring i Aarhus om begivenhederne i oktober 1945

Valgkamp og skuddrab på åben gaden!

I slutningen af oktober 1945 stod Danmark foran sit første frie folketingsvalg efter Befrielsen, og valgkampen var intens. Hvilken retning – og hvilken fremtid – ønskede vælgere, politikere og tidligere modstandsfolk for Danmark?
Blot få uger før valget blev en ledende modstandsmand skudt på klos hold i Park Allé foran Hotel Ritz. Byen var opskræmt, og en menneske jagt blev iværksat. En dag ringede telefonen endda hos politiet, og en stemme oplyste, at “…vi kommer igen.”
Oktober måned var på mange måder voldsom og dramatisk, og på denne vandring skal vi på sporet af det hele. Vi følger i valgkampens spor og bliver klogere på hvordan valget gik – men ikke mindst skal vi også nærme os et svar på, hvad der foregik foran Hotel Ritz. Hvem blev skudt? Og hvorfor? Var det hævn og opgør? Var det interne magtkampe? Noget helt tredje?
Detaljerne ser således ud:
Hvornår: lørdag den 25. oktober kl. 10.00 og kl. 12.00
Varighed: ca. halvanden time
Mødested: I Park Allé. Ved foden af Rådhustårnet
Slutsted: Store Torv
Pris: 135 kroner, der betales kontant eller via Mobilepay på dagen
Tilmelding: Nødvendig: Skriv en mail til doron@aarhushistorier.dk og angiv det ønskede klokkeslæt (kl. 10.00 eller kl. 12.00) og antal deltagere

Byvandring i sporene på værnemagere, skyderier og amerikanske soldater

Vejen tilbage til hverdagen var lang efter de “fem forbandede år”

Efter de festlige dage i maj 1945, og efter en lettere euforisk sommer, begyndte hverdagen så småt at indfinde sig i løbet af sensommeren og efteråret. Mange havde set frem til at vende tilbage til normale tilstande, men det skulle vise sig, at krigens skygger ikke gled bort helt så hurtigt, som håbet.
På denne byvandring skal vi sammen tilbage til netop sensommeren og det tidlige efterår i 1945, og mens vi bevæger os igennem det centrale Aarhus, skal vi høre om alt fra anholdelsen af driftige værnemagere, de voldsomme skyderier, der fortsat fandt sted i gaderne, om besværlig rationering, om spektakulære planer for byens fremtid – og ikke mindst om amerikanske soldater, der gæstede byens restauranter.
 
Det praktiske:
Hvornår: lørdag den 6. september kl. 10.00 (Få pladser) og kl. 12.00 (Udsolgt) og kl. 14.00
Varighed: ca. halvanden time
Mødested: Mejlgade 41
Slutsted: nær Rådhuspladsen
Pris: 135 kroner, der betales kontant eller via Mobilepay på dagen
Tilmelding: Nødvendig: Skriv en mail til doron@aarhushistorier.dk og angiv det ønskede klokkeslæt (kl. 10.00 eller kl. 12.00) og antal deltagere

Byvandring på Brændevins-øen! Den tidlige havnehistorie

I en tid, hvor meget handler om udvikling på Aarhus Ø og i Sydhavnen, skal vi for en stund tilbage til anden halvdel af 1800-tallet – der i øvrigt også var præget af store forandringer.

På turen skal vi høre om, hvordan Aarhus voksede sig stor og samtidig for alvor satte sig i forbindelse med den omkringliggende verden.
Vi hører om, hvordan befolkningstilvækst i Europa og imponerende fremskridt i dansk landbrug hang sammen med havnelivet i Aarhus.
Vi skal også i sporene på store købmænd og driftige skibsredere, høre om værtshuse og havnearbejdere, toldboden og toldere, om kraner, skibe og enorme bygninger.
Undervejs opklarer vi, hvor Brændevins-øen lå, ligesom vi også skal se, hvor havnens ældste ejendom ligger.
Det bliver en spændende tur i et kendt område af byen – hvor der under overfladen gemmer sig en måske knap så kendt historie!
Detaljerne for turen:
Hvornår: lørdag den 21. juni kl. 12.00 (Udsolgt) og kl. 14.00 (Udsolgt)
Varighed: ca. halvanden time
Mødested: Mindegade 8
Slutsted: På kornpieren – ikke langt fra Dokk1
Pris: 135 kroner, der betales kontant eller via Mobilepay på dagen
Tilmelding: Nødvendig. Skriv en mail til doron@aarhushistorier.dk og angiv det ønskede klokkeslæt (kl. 12.00 eller kl. 14.00) og antal deltagere

Aarhus anno 1834 – i fodsporene på 15-årige Alfred

Aarhus var i 1834 en lille, mørk og beskidt by, men her var også liv og glade dage.

I byen boede velhavende borgerfamilier side om side med fattige stakler, og alle kom de hinanden ved. På denne vandring har du mulighed for at komme med tilbage til en svunden tid, og undervejs vil det gamle Aarhus vågne for dit indre blik.

Turen tager afsæt i Mejlgade og alle de mennesker, der har boet her. Vi skal i fodsporene på 15-årige Alfred, der er turens hovedperson, og som i 1834 boede med sin familie i nummer 48. Undervejs skal vi høre om hans familie, venner og naboer, og vi møder den driftige købmand Jensen, den svagelige Anders Grarup, der dog er indehaver af en af gadens fabrikker, vi skal møde Madam Gandrup og Hr. Pippel – og hvem mon Jocko er? Vi skal høre om, når drengene går på kommers, når de samler menneskeknogler, når de er til Sct. Olufsmarked, og når de gyser over vovehalsene på Store Torv.

Jo, byen og dens liv kommer til at stå klart og tydeligt for os på denne vandring. Er du blevet nysgerrig, er du mere end velkommen til at tage turen med tilbage til Aarhus anno 1834.

Detaljerne ser således ud:

Hvornår: lørdag den 31. maj kl. 12.00

Varighed: ca. halvanden time

Mødested: Bunden af Rådmand Liisbergsgade

Slutsted: Store Torv

Pris: 135 kroner, der betales kontant eller via Mobilepay på dagen

Tilmelding: Nødvendig. Skriv en mail til doron@aarhushistorier.dk og angiv det ønskede klokkeslæt (kl. 12.00 eller kl. 14.00) og antal deltagere

Langenæs besat!

Tyske flygtninge, krigsfanger og en stor kanon!

Jeg har her fornøjelsen af at invitere dig med på en helt ny tur om Aarhus under besættelsen. Hvor den slags ture ofte ville føre os rundt i midtbyen, skal vi på denne vandring høre om besættelsen som den tog sig ud på Langenæs og omegn.

Det sker, når du den 3. maj kan komme med i sporene på tyske flygtninge langs Marselis Boulevard, krigsfanger og modstandsfolk på Marselisborg Hospital, en tysk kaserne og en luftværnskanon ved Langenæs Allé – samt i øvrigt høre om en bydel der i 1940’erne kun lige var på vej, men som måtte holde igen med byggerierne på grund af mangel på byggematerialer.
Det bliver en spændende tur, der lægger nye fortællinger til historien om Aarhus og de fem forbandede år.
Det praktiske:
Hvornår: lørdag den 3. maj kl. 10.00 (Udsolgt) og kl. 12.00 (Udsolgt) og kl. 14.00
Varighed: ca. halvanden time
Mødested: Kongsvang Allé 29
Slutsted: Nær Harald Jensens Plads
Pris: 135 kroner, der betales kontant eller via Mobilepay på dagen
Tilmelding: Nødvendig. Skriv en mail til doron@aarhushistorier.dk og angiv det ønskede klokkeslæt (kl. 14.00) og antal deltagere